Hoogsensitiviteit

Wat is hoogsensitiviteit? 
Elaine Aron was de eerste therapeut die bewezen heeft dat hoogsensitiviteit bestaat. In onze samenleving is 20 procent van de mensen hoogsensitief. Wanneer je hoogsensitief bent, heb je een gevoeliger zenuwstelsel. Dit houdt in dat je hierdoor meer moeite hebt met het verwerken van prikkels waardoor je sneller overbelast, overprikkeld of over gestimuleerd raakt. 
Daarnaast zijn hoogsensitieve mensen zich meer bewust van subtiele signalen of kleine veranderingen in hun omgeving. 

Aangezien onze maatschappij niet gemaakt is voor hoogsensitieve mensen, kunnen zij zich vaak onbegrepen voelen. Zeker in hun jeugd. Zo kan je bijvoorbeeld vaak te horen hebben gekregen dat je te lief, te gevoelig en te angstig was. Hierdoor kun je het idee hebben ontwikkeld dat er iets mis is met jou. Dit is echter helemaal niet waar! Je hebt een eigenschap die hard nodig is in deze wereld! 

Hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap; wat betekent dat je hier mee om moet leren gaan. Jouw zenuwstelsel reageert nu eenmaal anders op prikkels. Het is dan ook van belang dat je goed voor jezelf leert zorgen zodat je niet overbelast raakt! 


Verschillende soorten hoogsensitiviteit
Hoogsensitiviteit kan zich op verschillende manieren uiten. De volgende vormen van sensitiviteit kunnen er zijn: 

·        Je kunt een gevoelig lichaam hebben. Denk bijvoorbeeld aan kriebelende labels in je
         kleding, wollen sokken of naadjes van je sokken die irriteren.

·        Je kunt emotioneel gevoelig zijn. Je voelt bijvoorbeeld snel de emoties van een ander
         of raakt snel verdrietig. 

·        Je kunt een sterk ontwikkelde intuïtie hebben. Zo weet je veel dingen die je niet    
         gehoord of gelezen hebt. 

·        Je kunt gevoelig zijn voor nieuwe situaties. Bij nieuwe situaties ben je zenuwachtig en
         wil je graag weten waar je aan toe bent. 

·        Je kunt spiritueel gevoelig zijn. Zo kun je bijvoorbeeld geesten voelen of overleden 
         mensen zien. 
Uiteraard is het ook mogelijk om meerdere vormen van sensitiviteit te hebben. 


Wist je dat? 

·        Uit recent onderzoek blijkt dat er drie verschillende soorten sensitieve mensen
         bestaan: mensen die hoogsensitief zijn, mensen die enigszins sensitief zijn en mensen
         die vrijwel niet sensitief zijn. 

·        In Japan, Zweden en China eigenschappen als verlegen, introvert en geremd juist 
         worden gewaardeerd? Dit komt omdat elke cultuur een ideale persoonlijkheid heeft. 

·        In de natuur ook hoogsensitieve dieren voorkomen? Deze zorgen er bijvoorbeeld voor
         dat de kudde veilig kan grazen, omdat zij steeds controleren of het veilig is.

Wil je nog meer weten over hoogsensitiviteit? Kijk dan op: https://www.hsp-jongeren.nl/ . Hier vindt je ook een test om te kijken of je hoogsensitief bent. 


Wat ik voor jou kan betekenen
Samen kunnen we kijken of je hoogsensitief bent, hoe jouw hoogsensitiviteit zich uit en hoe wij er voor kunnen zorgen dat je weer lekker in je vel komt te zitten! Voorbeelden van vormen van therapie die hierbij gebruikt kunnen worden zijn spel, beeldend, de innerlijke reis, leren herkennen van grenzen en deze aangeven en leren zorgen voor jouw lichaam. 

Informatie over hoogsensitiviteit 

Tips om beter om te gaan met jouw gevoeligheid!

Op een dag krijgen wij heel wat indrukken te verwerken. Wanneer je gevoelig bent, kan dit ervoor zorgen dat je sneller overprikkeld raakt. Om ervoor te zorgen dat je weer beter in je vel komt te zitten, zou je eens een paar van onderstaande tips kunnen proberen. 


  • Wees lief voor jezelf. Gun jezelf de tijd om nieuwe dingen te leren, dingen te veranderen of om even lekker uit te rusten. Vaak lukken dingen veel beter als je de tijd neemt en lief bent voor jezelf! 
  • Eet goed. Van eten krijg je energie. Wanneer je dus heel veel doet, naar school gaan, werken, buitenspelen, chillen of sporten verbruik je veel energie. Om ervoor te zorgen dat je al deze dingen kunt doen, is het belangrijk om voor voedsel te kiezen die je langdurig van energie voorzien. Denk bijvoorbeeld aan noten, fruit en producten met eiwitten. Zelf vind ik het altijd erg prettig om extra eten bij mij te hebben. Honger kan er namelijk voor zorgen dat je bijvoorbeeld humeurig wordt (boos of verdrietig bijvoorbeeld). 
    Probeer daarnaast zoveel mogelijk producten met suiker te vermijden. Deze zorgen er namelijk uiteindelijk vaak voor dat je een enorme dip krijgt in plaats van energie. Je kunt beter een stuk fruit nemen, aangezien dit je langer energie geeft. 
  • Drink genoeg. Drinken kan spanning en stress wegspoelen. Zorg dus altijd dat je voldoende water bij je hebt. 
  • Trek kleding aan waarin je je fijn voelt. Als je een gevoelig lijf hebt, kan het dragen van bijvoorbeeld prikkeltruien enorm afleiden. Zorg er daarom voor dat je iets aantrekt wat lekker zit. Zachte stoffen en kleding zonder labeltjes bijvoorbeeld (knip die er dus even uit). Sokken kun je ook binnenstebuiten dragen als je last hebt van de naden of opzoek gaan naar sokken zonder naden aan de binnenkant. 
    Als je iets draagt waar je je fijn in voelt, zul je je automatisch ook beter en zelfverzekerder voelen!
  • Neem tijd om over dingen na te denken. Mensen die hoogsensitief zijn kunnen over van alles nadenken. Dit kan ervoor zorgen dat je niet kunt slapen. Zorg er daarom voor dat je in je dag genoeg ruimte plant om even na te kunnen denken. 
  • Maak een planning. Zorg dat je een planning maakt waarin duidelijk staat wat je per dag moet doen. Zo kun je tijd inplannen om leuke dingen te doen, maar ook om huiswerk te maken bijvoorbeeld. Door een planning te maken creëer je regelmaat. Zo weet je waar je aan toe bent! Dit zorgt voor meer rust in je hoofd. 
  • Neem overprikkeling serieus! Wanneer je voelt dat je overprikkeld bent, neem jezelf dan serieus en zoek rust! Als je de geluiden in de trein of bus bijvoorbeeld vervelend vindt, kun je bijvoorbeeld een noise cancelling koptelefoon/oortjes aanschaffen. Deze filteren het omgevingsgeluid. Ook kan het helpen om na school even tijd voor jezelf te nemen. Als je dit van te voren thuis afspreekt, weet iedereen dat ze jou beter een half uur na school niet kunnen storen. 
  • Zoek een hobby. Wanneer je iets doet wat je leuk vindt, geeft dit energie. Zoek dus een hobby waar jij gelukkig van wordt. Ga sporten, lees boeken, teken, schrijf, zing, dans, etc. 
  • Zoek mensen waarbij je aansluiting vindt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld in een ruimte eerst te voelen hoe jij je voelt. Kijk dan eens rond. Wie ziet er vriendelijk uit? Grote kans dat dit ook iemand is die hoogsensitief is. Als je geen aansluiting vindt bij mensen op school, zoek dan mensen buiten school op. Er zijn genoeg leuke, lieve mensen die graag met jou willen omgaan. 
  • Wees jezelf! Je bent helemaal goed en mooi zoals je nu bent! 

Vragenlijst: Ben ik HSP?

Deze vragenlijst bestaat uit 22 vragen. Beantwoord elke vraag zoals het voor jou voelt. Kies ja wanneer de vraag voor jou waar is en nee wanneer dit niet zo is. 

Uit: Hoog Sensitieve Personen- Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt. Door Elaine Aron, Archipel 2002. 

  1. Ik ben mij bewust van subtiele signalen in mijn omgeving. 
  2. Ik word beïnvloed door de stemming van anderen. 
  3. Ik ben zeer gevoelig voor pijn. 
  4. Op drukke dagen voel ik de behoefte om me terug te trekken, in bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik alleen kan zijn, vrij van pikkels. 
  5. Ik ben bijzonder gevoelig voor cafeïne. 
  6. Ik raak makkelijk overweldigd door bijvoorbeeld schel licht, sterke geuren, ruwe materialen of harde sirenes. 
  7. Ik heb een rijke en complexe binnenwereld. 
  8. Ik kan slecht tegen harde geluiden. 
  9. Ik word diep geraakt door kunst of muziek. 
  10. Ik ben gewetensvol. 
  11. Ik schrik makkelijk. 
  12. Ik voel me opgejaagd als ik veel dingen in korte tijd moet doen. 
  13. Als mensen zich ergens niet op hun gemak voelen, weet ik over het algemeen wat ze nodig hebben om zich beter op hun gemak te voelen (bijvoorbeeld iets met het licht of hoe ze zitten). 
  14. Ik raak geïrriteerd als mensen me te veel dingen tegelijk willen laten doen. 
  15. Ik doe erg mijn best geen fouten te maken of dingen te vergeten. 
  16. Het is voor mij belangrijk om niet naar gewelddadige films of televisieprogramma's te kijken. 
  17. Ik raak op een onaangename manier geagiteerd als er veel om me heen gebeurt. 
  18. Veranderingen in mijn leven brengen mij van mijn stuk. 
  19. Ik ben gevoelig voor exquise of verfijnde geuren, smaken, geluiden en kunst en geniet daar ook van. 
  20. Het vermijden van situaties die me van streek maken of overweldigen heeft een hoge prioriteit in mijn leven. 
  21. Als ik bij een bepaalde opdracht moet concurreren of op mijn vingers wordt gekeken, word ik zo nerveus of onzeker dat ik veel slechter presteer dan anders. 
  22. Als kind vonden mijn ouders of leerkrachten me gevoelig of verlegen. 

Resultaat

Wanneer je 12 of meer vragen met ja hebt beantwoord, ben je waarschijnlijk hoogsensitief. Als je maar een of twee vragen met ja hebt beantwoord, maar deze zijn in extreme mate waar, bestaat de kans dat je ook hoogsensitief bent. Echter, geen enkele psychologische test is zo betrouwbaar dat je jouw leven erop moet baseren.