Begeleiding tijdens of na ziekte 

Als je te horen krijgt dat je ernstig ziek bent, dan staat de wereld even stil. Vaak zullen er vragen door je hoofd spoken. Enkele voorbeelden kunnen zijn: ‘Waarom ik?’, ‘Wat staat mij te wachten?’ en ‘Wat kunnen wij als ouders/verzorgers doen?’.

Ook na genezing kan het zijn dat je zoekende bent. Dat je je afvraagt wie je bent na deze ziekte en hoe je leven nu weer moet inrichten en vormgeven. Soms kan het zijn dat je op een andere manier moet gaan leven, doordat je bijvoorbeeld een beperking hebt. Of dat je het gevoel hebt nergens bij te horen. Kortom: je hebt zingevingsvragen waar je graag antwoord op zou willen.
Belangrijk is om te weten dat iedereen te maken krijgt met deze gevoelens en vragen. Je bent dus zeker niet alleen! (Al kan dat misschien soms zo wel zo voelen.)

Wat ik voor jou kan betekenen
Door de gesprekken die ik gevoerd heb met kinderen en jongeren die ziek zijn, met ouders van een ziek kind en kinderen en jongeren die beter zijn, merkte ik hoe prettig het kan zijn om over vragen die je hebt te kunnen praten. Om je hart te kunnen luchten en om samen te kunnen kijken naar mogelijkheden. Dit is dan ook wat ik wil bieden. Een veilige plek om te kunnen onderzoeken wie je bent met of na deze ziekte. 
Voorbeelden van ziektes waar ik bij zou kunnen ondersteunen zijn: kanker, diabetes, astma, migraine, ziekte van Crohn, etc. 

Tips 

Wanneer je ziek bent of ziek bent geweest, zijn er vast dingen veranderd in jouw leven. Om hiermee om te kunnen gaan enkele tips: 

  • Wees lief voor jezelf. Als je minder energie hebt of vaker pijn of het lastig vindt om je veranderde lichaam te zien, weet dan dat je hier niet de enige in bent. Voor lage energie kan het helpen om een dagritme aan te houden, bij pijn: luister naar je lijf en bij veranderingen van je lichaam: extra lief zijn voor die plekken door bijvoorbeeld je littekens te masseren. 
  • Praat erover. Heb je het gevoel dat je emoties hoog zitten (dat je overal om moet huilen of juist overal boos over bent) praat hier dan over met iemand die jij vertrouwd. Daarnaast kan het ook helpen om je gevoelens op te schrijven, je boosheid uit te leven op een boksbal of je verdriet er te laten zijn. 
  • Gun je lichaam de tijd om te genezen (en jezelf ook). Je lichaam heeft tijd nodig om te helen. Het heeft weinig zin om je hier druk over te maken en het proces te willen versnellen. 
  • Plan leuke dingen. Van leuke dingen krijg je energie. Zorg ervoor dat je weer leuke dingen gaat plannen. Dit kunnen hele kleine dingen zijn, zoals: een boek lezen, een serie kijken, muziek luisteren, shoppen, op vakantie gaan, etc. 
  • Vraag hulp. Je hoeft niet alles alleen te doen. 


  • Zoek lotgenoten. Het kan helpend zijn om een groep lotgenoten te vinden waar jij je verhaal kwijt kunt. Deze mensen hebben vaak al aan een half woord genoeg en begrijpen waar jij doorheen gaat. Mocht je een groep zoeken en er niet uitkomen, kun je altijd contact opnemen.